100 000 стикера с посланието ,,Аз съм толерантен, а ти?" пуска Волво България Национална кампания за повече толерантност на пътя между леките и тежкотоварни автомобили в България започна официално от 18 март. ,,Малки и големи заедно на пътя" е инициирана от Волво България под егидата на министъра на транспорта Александър Цветков с подкрепата на КАТ, ИА ,,Автомобилна администрация", Българската асоциация на пострадалите при катастрофи, браншови организации и съюзи на превозвачите у нас, и ще протече с медийната подкрепа на радиата N-Joy и Z-Rock, вестник Стандарт и Българска транспортна преса.
Целта на кампанията е повече сигурност на пътя и намаляване на пътнотранспортните произшествия чрез повишаване на толерантността и информираността на шофьорите на коли и камиони в България. В рамките на ,,Малки и големи заедно на пътя" ще бъде издадена брошура със съвети за водачите на автомобили, ще бъдат проведени серия от публични събития, образователна радиокампания и кампания в социалните мрежи.
,,Като част от кампанията, Волво България ще разпространи и 100 000 стикера за коли и камиони с посланието ,,Аз съм толерантен, а ти?". Надяваме се, че хората ще станат съпричастни с тази идея, защото усилията на институциите за спирането на войната по пътищата ще имат много по-добър резултат, ако срещнат добрата воля на шофьорите", обясни Александър Санин, Управител на Волво България.
Първите 100 стикера и брошури бяха раздадени на Пернишко шосе, на изхода на София, при съвместна проверка на леки и тежки автомобили, проведена от ,,Пътна полиция" при СДВР и ИА ,,Автомобилна администрация". На място бе направена и демонстрация на т. нар. ,,мъртва зона" за обратна видимост в огледата на камионите, която често не се отчита от водачите на леки автомобили.
Според данни на КАТ сравнително нисък процент от тежките катастрофи в страната през 2010 година - 6,4%, са по вина на шофьора на камион. В същото време делът на ПТП-та по вина на шофьор на лек автомобил е близо 65%. Анализ на цифрите показва, че разликата се дължи не само на по-високия дял на леки автомобили в трафика, но и на по-слабата информираност на техните шофьори. Данните за района на СДВР за същия период показват, че от всички катастрофи 9,9% са по вина на камион, а 72,4% са по вина на водачи на леки автомобили. Според експертите намаление на броя на катастрофите може да бъде постигнато само с двупосочен процес - образоване на шофьорите на коли и повишаване на толерантността на всички на пътя.
,,Убедени сме, че шофьорите на коли има какво да научат за спецификите на движение на камионите, а шофьорите на камиони могат да използват професионалния си опит още по-добре. Време е да разберем, че на пътя не трябва да сме врагове, отговорното поведение няма размер, а малките жестове имат голямо значение за спасяването на човешки живот", категоричен е Александър Санин.
Данните на КАТ показват още, че за периода 1 януари - 15 март 2011 година се отчита спад на всички пътнотранспортни произшествия в страната спрямо същия период на миналата година. Регистрираните тежки катастрофи са с 12 по-малко или 945 спрямо 957 за 2010 г. Анализ на данните показва, че и при ПТП по вина на камион, и при ПТП по вина на кола, основните причини са несъобразена скорост и отнемане на предимство. Други масови грешки са неспазването на дистанция и неправилно движение назад. От КАТ отчитат още, че катастрофите по вина на камиони много по-рядко са заради употреба на алкохол от страна на шофьора, като това са едва 2,6% от всички случаи за 2010 година. За сравнение, при леките автомобили инцидентите с виновен водач с алкохол в кръвта са близо 5% за същия период. Противно на очакванията най-много ПТП с участие на тежкотоварен автомобил (без оглед вина на шофьор) не се случват в летния сезон на усилено пътуване, а през зимните месеци с по-тежка пътна обстановка.